Fixa gängras i vevaxeln

En lite för kort cetrumbult med dåliga gängor tillsammans med oförsiktighet kan leda till det jag nyligen råkade ut för. "Gängras" i vevaxeln/bulten som håller svängningsdämparen är vad resultatet blev för min del. Att köpa en ny vevaxeln eller ens plocka ur den kändes inte som ett alternativ. Samtidigt bedömde jag att borra och gänga på frihand skulle bli alldeles för riskabelt.

På Chevy SB är bulten 7/16" UNF. Om man skulle lyckas borra upp hålet i vevaxeln till 11,5 mm kan man gänga om med 1/2" UNF och välja en sådan bult. Om man bara kunde hålla en borrmaskin och gängtapp exakt i linje med vevaxeln borde det gå. En styrguide som passar exakt på änden på vevaxeln skulle kunna vara en lösning. Jag mätte, funderade en del och gjorde en ritning på en guide Klicka på bilden för att ladda ner den som PDF.
Jag fick hjälp av en bekant med en bra svarv att tillverka guide:en. Ett av de viktigare måtten innerdiametern 31,7 mm som ska passa utan glapp på änden av vevaxeln.

Här är dom verktyg och prylar man behöver för "ingreppet": Den egentillverkade borr-/gängguiden, skärolja, ett 11,5 mm borr av hög kvalitet, gängtapp UNF 1/2"-20, svängjärn och givetvis en ny 1/2" bult. Var noga med att mäta hur lång bult du behöver. Det kan variera något beroende på hur mycket remskivan bygger och om du, som i mitt fall, har en spacer mellan svängningsdämparen och remskivan.


När det var dags att borra och gänga tog jag hjälp av en vän som fick hålla guid:en på plats så att jag kunde koncentrera mig på borrandet. Det krävdes att hålla borrmaskinen stadigt med båda händerna för när man vidgar ett hål från ca 10 mm till 11,5 mm tenderar det att hugga ibland.

Här syns guid:en med innerhylsan påträdd. Innerhylsan används för att styra gängtappen rakt.


Använd rikligt med skärolja både när du borrar och gängar. När du skär gängan ska det vara samma motstånd hela vägen in. Det visar att tappen går rakt i borrhålet. Gängan är ganska lång och det blir mycket spån. Töm och rensa tappen några gånger för att inte samla på för mycket spån. Var försiktig när du gängar ut tappen så att du inte river sönder gängan. Håll mycket löst i svängjärnet och om det hugger minsta lilla, försök att lirka lite fram och tillbaka så spånet som ligger i vägen flyttar på sig. Använd fingrarna (utan svängjärn) när du gängar i tappen igen för att fortsätta. När tappen nått dit där du slutade sätter du på svängjärnet igen och fortsätter.

När gängan är klar blåser du ren den med tryckluft och inspekterar den med en ficklampa. Testa att bulten går lätt att gänga ända in med fingrarna.


Inga kommentarer :

Skicka en kommentar